Skip to main content

ربي يسوع محتاجلك



في احدي الأيام 
عاتبت يسوع قائلاً
ربي يسوع محتاجلك أوي
كلمتك كتير ومش رديت عليا
فضلت اتصل بيك كتير
وبرضه مردتش عليا
يا يسوع قولي ليه
مش بترد عليا لما بأطلبك
ليه مش بتسمعني لما بأنادي عليك
وبعدما انهيت صلاتي كانت المفاجأة
حيث سمعت صوت يقول
لأني بجوارك ولكنك لا تراني



فلست منتظر منك رنة تليفون
كي أتكلم معك
ولكني قبل ان تفكر ان تتصل
جئت ووقفت بجوارك
اشعر بهمك وبحزنك وبقلقك
اعرف كل شئ يدور في خيالك دون ان تقوله لي
انا اباك واهتم بحياتك اكثر مما تهتم انت بها
لا تخف يا حبيبي انا بجوارك
اطمئنوا ايها القطيع الصغير .. اباكم قوي
قوتي في الضعف تكمل
بتقول
أنا في محنة أنا في تجربة أنا في مشكلة
أنا حاسس بضيق أنا مكتئب أنا محبط
أنا يائس ومستسلم
أنا مش قادر انا تعبت
أنا أنتهيت ومفيش مخرج


مفيش حل لمشكلتي.. انا هأفضل كده
ومحدش هايساعدني وربنا مش هايمد ايده
أنا صليت له كتير ومفيش مجيب مفيش رد
محدش سامعني ولا حاسس بيا
أنا وحيد وهأفضل وحيد
وربنا مش بيحبّني
عشان هو سايبني كده اتألم
معظمنا بيقول الكلمات دي
لما بيدّب في قلوبنا اليأس من نفسنا
او من اللي حوالينا
بنحس أننا في عالم لوحدينا
وان الحزن والضيق مالينا
بس ده كله مش أحنا اللي بنتحكم فيه
أبليس المسؤل الوحيد عن كل ده
هو اللي بيقعد يزن في ودانا
أنت يائس .. أنت مفيش أمل منك
أنت هأتفضل كده طول عمرك
وعمرك ما هاتدوق طعم الفرح
أنت وحيد ومالكش حد في الدنيا دي
حتى ربنا اللي خالق الكون كله
مش سائل فيك
أنت واحد ضعيف وجناحاتك مكسورة
أنت مكتوب لك تعيش مهموم طول حياتك
حاول بقى تتأقلم مع الوضع
بس يسوع عنده ليك كلام تاني خالص
يسوع بيقولك
لو كنت ضعيف
تكفيك نعمتي 
لأن قوتي في الضعف تكمل
كورنثوس الثانية
٩:١٢

أنا هأقويك بقوة روحي
وهأرفعك من مكانك اللي أنت واقع فيه
لأني أنا الأقوى من العيان
ومن الجبال التي تقف أمامك
ولو أنت تعبان.. أنا مُريح التعابى
وأنا كل مابشوفك تعبان
بأناديك وبأقولك تعالى
تعالى في حضني وانا أريحك


 لأني أنا اللي قلت
تعالوا إلي يا جميع المتعبين
والثقيلي الأحمال وانا أريحكم

حاسس أنك مكسور وقلبك مأسور
وأنك مجروح ويمكن من أقرب الناس ليك
 : مكتوب عني
 قريب هو الرب من المنكسري القلوب
ويخلص المنسحقي الروح
 مز18:34

بتقول أنك متألم والآمك صعبة تتداوى
 : خلي عندك إيمان وقول
فأني احسب ان آلام الزمان الحاضر
لا تقاس بالمجد العتيد ان يستعلن فينا
رو 18:8

وحتى جروح الماضي لو كانت لسة مأثرة فيك
أنت بنعمتي هاتنساها بس خلي عندك انت الإرادة
: وقول زي ما قال بولس
أنسى ما هو وارء وامتد إالى ماهو قدام
 في 13:3

لو حاسس ان كل الناس سابتك والكل أتخلى عنك
: افتكر دايماً الآية اللي بتقول
الجميع تركوني 
لكن الرب وقف معي وقواني
تيموثاوس الثانية١٦:٤-١٧

لأن أنا مش هأسيبك
لو العالم كله أتخلى عنك
هتلاقيني جنبك مُحب ألزق من الأخ
ولو يئست خالص من الدنيا
وحاسس أنك لو استحملت اكتر من كده
ممكن تموت
فأنا وحدي عندي للموت مخارج
وحتى أن قولتلي
ان خلاص مُت وأنت مأنقذتنيش
هأقولك
أنا القيامة والحياة
فمن آمن بي، ولو مات فسيحيا
يو 25:11

لا اهملك ولا أتركك وعد الرب
الرب يشفي جروحي ويجبر كسري
أشكرك ايها الرب لأنني لست وحيداً ولست متروكاً
أشكرك لأنني 
على الأيدي أحمل وعلى الركبتين أدلل
وكإنسان تعزّيه امّه هكذا تعزيني
أشعياء66 : 12-13

مهما كانت الأثقال والأحمال
الرّب سيعطيني راحة
هو معي كجبّار قدير 
 ارميا 20:11

ذراعه تحيطني وتحضنني
 نشيد 2:6

خيره ورحمته يتبعانني
 مز 23:6

لن يعوزني شيء بأسم الرب يسوع
هو سيغير اتجاهاتي ويسدد احتياجاتي
يلمس ضعفاتي ويكمل نقائصي
سيقودني الرب ويرشد خطواتي
يبارك أعمالي ويوسّع تخومي
سيقودني من نجاح الى نجاح
بأسم ابنه القدوس
كل ايامي مع الرب هي راحة
مهما كانت المسؤوليات
والواجبات والتحديات
هو قال
كأيامك راحتك، كأيامك أمانك، كأيامك قوتك
تثنية 33:5

نعم أنا ارمي خبزي على وجه المياه
كل بذرة زرعتها ستعطيني الف ضعف
نعم سأرى نتائج جهدي مع عائلتي
نعم سأرى نتائج جهدي في عملي
نعم سأرى نتائج جهدي في الخدمة
لن يضيع أو يسلب مني أي تعب أو مجهود
بإسم الرب يسوع
بل سأرى ثمار كل ما زرع وحصاد كتير
أؤمن أن الرب سوف يجبر كسري
أؤمن ان الرب سوف يشفي جروحي
أؤمن أن الرب سوف يشفي رض ضربتي
نوري سيشع كما وعد
لا اهملك ولا أتركك وعد الرب
اشعياء 30 : 26

شايل الهم ليه، و الحزن مالى قلبك
سيب الموضوع عليه، وقوله يارب محتاجلك
إن كانت أسماءنا نُقشت على كفيه
فهذا يُزيدنا إيماناً بأن أمورنا بين يديه


متندمش على اللى ضاع
ده الهك اله امين بيغير الأوضاع
_____

متعودتش أقول لإلهي همومي بتكتر
أتعودت أقول لهمومي
ربنا يقدر
_____

Comments

Popular posts from this blog

موسوعة أقوال قداسة البابا كيرلس السادس

الرب قريب لمن يدعوه إجتهد أن تكون أميناً فى عملك وإحتفظ من حيل عدو الخير _____________ كن مطمئناً جداً جداً ولا تفكر في الأمر كثيراً بل دع الأمر لمن بيده الأمر _____ ان الله يريد هذه التوبة حينما تنتصر الروح على الجسد فى فترة الصوم  وتستطيع أن تخضع الجسد وتصلُبه مع كافة اهوائه يجب أن نُقرن الصوم بالتوبة والإنسحاق والإعتراف بالخطية مثلما صام أهل نينوى ولبسوا المسوح  ورجعوا عن طرقهم الردية وعن الظلم الذى فى أيديهم _____ ان النعمة الالهية عندما ترفرف بأجنحتها على الأنسان  تطرد عنه كل كدر وحزن وقلق وتبلسم قلبه ببلسمها  الذي لا يوصف ______ سعيدة هى النفس التى تعرف ينابيع القوة ومصادر السلام الصلاة قادرة على كل شيء لأنها تُحّرك اليد التي تدير الكون  تفتح باب السماء وتجعل للمؤمنين نصيباً في جميع الخيرات ______ مهما تكاتفت الظلمات  فكل ليل الي نهار وكل ظلم الي إنهيار _______ لا يوجد شئ تحت السماء يُكّدرني أو يُزعجني لأني مُحتمى في ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مُطمّئن في أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزي

من أقوال البابا شنوده الثالث

لا تحزن ولا تتألم علي شئ في هذا العالم ________ في كل ضيقة تمر بك تذكر ثلاث كلمات طول ما ربنا موجود يبقى كله للخير وأي ضيقة مسيرها تنتهي ________ إن الضيقة سميت ضيقة لأن القلب ضاق عن أن يتسع لها اما القلب الواسع فلا يتضايق بشىء ________ ضع الله بينك وبين الضيقة فتختفى الضيقة ويبقى الله المحب ________ كن شديداً فى الضيقة لا تجعل الضيقة تحطمك إنما حطمها أنت بإيمانك إن الزجاجة إذا وقعت على صخرة لا تحطم الصخرة وإنما تتحطم الزجاجة كن إذن صخرة ________ إن الإنسان لا يكلل إلا إذا انتصر ولا ينتصر إلا إذا حارب ولا يحارب إلا إذا تعرض لضيقات تمتحن مدي روحانية حياته وثبات إرادته التابعة للمشيئة الالهي الذي هدفه هو الله يخاف أن يخطئ لئلا يغضب الله وينفصل عنه ________ ثق أنك لست وحدك  ،أنت مُحاط بمعونة إلهية وقوات سمائية تحيط بك وقديسون يشفعون فيك ________ مصر ليست وطناً نعيش فيه ولكنه وطن يعيش فينا ________ .. لا تيأس ولا تقلق اللَّه يبحث عن خلاص الخطاة الذين يقدرون والذين لا يقدرون فهو يشفق عل

طلب معونة الرب

الصلاة السهمية صلاة يسوع هى صلاة قوية جداً وسميت سهمية لأنها تنطلق الى السماء عقب صلاتك من فمك الى قلب الله كالسهم عندما تطلقه من الأرض الى السماء وهى تبدأ بعبارة يارب يسوع المسيح يارب يسوع المسيح ارحمنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح خلصنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اعنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح قوينى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح طهرنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح نقينى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح سامحنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح نجنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اغفر لى ذنوبى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح افدى نفسى من يد الهاوية انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اشفى جروحى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اغسلنى بماء الراحة انا الخاطئ يارب يسوع المسيح بدد كل فخاخ الشيطان وانقذنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح افتح شفتى لاخبر بتسبيحك انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ارع خرافك وافتقدنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح علمنى قول الحق ودبرنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ثبتنى فى ايمانك انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ادينى قوة على احتمال ال

يا يسوع تعبان

بصيت لصورتك وفهمت كلامك حسيت ان بعدى عنك هو سبب حزنك وآلآمك يا يسوع انا مستاهلش حتى اكون خدامك لكن ارجوك ارعانى  واجمعنى وسط قطيع اغنامك حتى ان كنت ضللت أنا مأقدرش على بعدك أو خصامك عارفك صابر عليا ودايما بتنور عينيا وحتى لما بسيبك بتفضل ماسك فى ايديا سامحنى ارجوك انا محتاج تضمنى وتعطف عليّ ومهما ضللت .. برضه هاتفضل انت راعيّ اخبرنى اين تربط وقت الظهيرة انا تايه ودايما افكارى مخليانى ف حيرة وعايش ف دنيا غريبة ومريرة مليانة بالقسوة وبحروب تانية كتيرة ارجوك يارب ارشدنى وارفعنى لسماك المنيرة وسامحنى على كل خطية وعلى اى افكار شريرة ________________ انا عارف ان بعشق كل حاجه تذلنى علشان شايفها بصورة تانيه صورة بتشدنى يا يسوع تعبان محتاجلك محتاج لحضنك ارجوك لا تتركنى محتاج لحنان انا عارف كل لحظه بعيده عنك مش ضمنها بس انا عايزك تقود حياتى وتستلمها وده مش معقول بترد تقول حبك ليا هايفيض فيا وهتبقى معايا فى ضلمه ونور وبقيت مذهول ويا بختى بيك اب حنين وبتبين لمسات من حبك وانا مكسور يا يسوع تعبان محتاجلك

حوار مع الله - قداسة البابا شنودة الثالث

أنا يارب أتلمّس إرادتك ولكنى لا أعرف الطريق جملة وتفصيلاً ولذلك فى كل يوم أقول مع المرتل فى المزامير عرفنى يارب الطريق التى أسلك فيها علمنى أن أصنع مشيئتك روحك القدوس فليهدنى إلى الإستقامة أقول أيضاً إهدنى إلى طريقك فأسلك فى حقك عرفنى يارب سبلك إهدنى فى سبيل مستقيم ويقول أيضاً فى المزمور الكبير غريب أنا على الأرض فلا تخفى عنى وصاياك مبارك أنت يارب فهمنى حقوقك مبارك أنت يارب أنر لى برك علمنى أن أصنع مشيئتك وفى آخر كل صلاة نقول سهل حياتنا و أرشدنا إلى العمل بوصاياك ونقول فى القداس الإلهى إهدنا إلى ملكوتك أنا يارب كثيراً ما أسقط و أبعد عنك وأنت تقول إرجعوا إلى فأرجع إليكم تقول إرجعوا إلى فأرجع إليكم وأنا أريد أن أناقش هذا الأمر معك كيف نرجع إليك؟ كيف نرجع إليك إن لم ترجع أنت إلينا؟ ترجع إلينا لكى ترجعنا إليك يعنى بأيهما نبدأ؟ إحنا اللى نرجع إليك ولا إنت اللى ترجع إلينا لكى ترجعنا إليك؟ فى قصة الخروف الضال ما كان ممكناً لهذا الخروف الضال أن يرجع إليك أنت الذى ذهبت و بحثت عنه ووجدته و حملته على منكبيك فرحاً كذلك الدرهم المفقود ما كا

سلمنا فصرنا نُحمل

سلمنا فصرنا نُحمل اعمال الرسل ١٥:٢٧ نُحمل يعنى نتشال يعنى مش هاتحط رجليك على الارض  يعنى مش هاتمشى  يعنى هاتبقى زى الطفل الصغير  اللى ابوه شايله وماشى بيه هايعدى بيك كل الامور الصعبة اللى انت مش هاتعرف تعديها لوحدك يعنى هايرافقك بس لازم تسلم للرب تسلم له الدفه بالكامل الحياة بالكامل سلمنا فصرنا نحمل -1- من المشاكل والصعاب مهما كانت المشاكل مهما كانت الصعاب الرب قادر على حملنا بمشاكلنا وظروفنا الصعبة حتى لو كانت قاسيه جدا ملهاش حل هو يقدر يحملنى ويعدينى لأنه هو اله المستحيلات لا يعثرُ عليه امر قادر على كل شئ هو الخالق العظيم امس واليوم والى الابد سلمنا فصرنا نحمل  -2- لأنه قد فتح الباب فى العهد القديم ماكنش حد بيقدر يشوف ويتكلم مع الله كان الباب اللى بينا وبينه مقفول والسبب الخطية اللى صارت فاصله بينا وبينه لكن الان الباب اتفتح بالفداء العظيم ومفيش حاجة تفصلنا عنه هو قدم لنا الدعوة تعالوا الىّ يا جميع المتعبين والثقيلى الاحمال وانا اريحكم يالا نروح له ويرفعنا ويشيل عنا ويعدى بينا ويحملنا على الاذرع الابدية سلمنا فصرنا نُحمل

اسندنى فى ضعفى

لا تتركني يا حنون أغرق في دنيا الهموم فإبليس من حولي يجول ويطرح عليا السموم أشتدت عليا التجارب فتعال وعني حارب فمن غيرك أحتمي فيه والقي كل همي عليه ما أنت عارف ضعفي بيزيد لكن بك نصري أكيد فلا تتركني وحيد وكن في دنيتي رفيق أعني يا يسوع في كل حاجاتي دعني آتي إليك في ثقة متضعة قائلاً ساعدني يا يسوع في شكوكي، وحيرتي، وتجاربي ساعدني يا يسوع في ساعات الوحدة، الارهاق والمحن ساعدني يا يسوع في فشل خططي وآمالي في خيبة أملي، في المشاكل والأحزان  ساعدني يا يسوع عندما تخيب إنتظاراتي في الأخرين  وتبقي نعمتك وحدها التي تقدر ان تعينني ساعدني يا يسوع وعندما القي بنفسى علي حبك الرقيق  كربي ومخلصي ساعدني يا يسوع وحينما اكون مريضاً  ولا استطيع ان اعمل بيدي او افكر بعقلي  ساعدني يا يسوع ودائماً ابداً، بالرغم من القلق السقطات والضعفات من كل نوع ساعدني يا يسوع  ولا تنساني ياربي القدير ها انا أتي امامك بكل ايماني اسألك ان تهبني راحة في كل متاعبي ولا تُنكرني ربي افتح بابك لأن يداك المقتدرتين تفتح وتغلق  لأنك تريد ان تعطي السكينة التي انا ارغبها ايضاً ي

أشكرك علي ظروفي

لا أعلم لماذا! لكني أشكر  لا أعلم متى! لكني أنتظر لا أعلم كيف! لكني أؤمن لست اعلم كيف ستفتح الأبواب المغلقة لكني اعلم انك تستطيع تستطيع كل شيء حقاً ان الله قادر أن يجعل القفر غدير ماء عزيزى لا تعتمد على الأمور المنظورة ولا على الحسابات البشرية ولا تنظر حتى إلى ناموس الطبيعة فالله قادر ان يغير الناموس الذى اوجده لقد قال لإبراهيم يكون لسارة ابن كيف يكون هذا وقد كان إبراهيم وسارة شيخين ؟ الجواب: هل يستحيل على الرب شئ ؟ لقد رأى بطرس الرب ماشياً على الماء فقال له:  مرني أن آتي إليك ومشى بطرس على الماء هذا هو  ما نحتاج اليه ، ان نسير بالإيمان فوق المياه متخطين كل الظروف الصعبة والمتغيرة مثبتين النظر على شخصه الكريم ان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله والمستحيل أمامنا هو يسير فى عينيه فنهتف قد علمت انك تستطيع كل شئ ولا يعسر عليك امر صباح الخير والفرح بالهنا القادر على كل شئ ❤️❤️❤️   -١- أشكرك علي ظروفي دي وعودك ب تنسيني خوفي و بتطمني ع الآتي يارب ضامن فيك حياتي - القرار - و مسلم ليك أمري أنت

قرر لنا سلامك

لست تعلم أنت الآن ما أنا أصنع  ولكنك ستفهم فيما بعد " فقط " انتظر الرب تمر بنا أوقات .. يضيق الطريق ،يعم الظلام .. تُغلق الأبواب ، ويشعر كل منا بالخوف والوحدة وينتابنا القلق وتتملكنا الحيرة ويدخلنا الشك حينما نجد الحياة وأحداثها تمضي بنا في طريق معاكس تماماً لوعود الله وحبه الذي تذوقناه ،وكأن الله قد حجب وجهه عنا وكأن الله قد نسي وعوده لنا فتصرخ كل نفس في مرارة ومذلة يارب لماذا تقف بعيداً؟ لماذا تختفي في أزمنة الضيق؟ إلى متى يارب تنساني كل النسيان؟ إلى متى تحجب وجهك عني؟ يارب ما أكثر مضايقي كثيرون قائمون عليّ كثيرون يقولون لنفسي ليس له خلاص بإلهه ونصرخ في عدم إيمان والحسرة تملأ قلوبنا ليتك تستجيب لنا في وقت طلبتنا فيأتينا صوت الله وقلبه يفيض نحونا بالحب العجيب والشفقة على ضعف طبيعتنا وقلة صبرنا دعني أعرض عليك ثلاث أمور هامة تطمئن قلوبنا وتهدئ خواطر أفكارنا لتمضي سفينة حياتنا في اطمئنان وسلام مهما عبر بنا من أحداث أولا: لا تنسى لا تنسى أن إلهنا قادر قادر أن يُخلص إلى التمام قادر أن يحفظن