Skip to main content

حوار مع الله - قداسة البابا شنودة الثالث




أنا يارب أتلمّس إرادتك
ولكنى لا أعرف الطريق جملة وتفصيلاً
ولذلك فى كل يوم أقول مع المرتل فى المزامير
عرفنى يارب الطريق التى أسلك فيها
علمنى أن أصنع مشيئتك
روحك القدوس فليهدنى إلى الإستقامة




أقول أيضاً إهدنى إلى طريقك فأسلك فى حقك
عرفنى يارب سبلك إهدنى فى سبيل مستقيم
ويقول أيضاً فى المزمور الكبير
غريب أنا على الأرض
فلا تخفى عنى وصاياك
مبارك أنت يارب فهمنى حقوقك
مبارك أنت يارب
أنر لى برك
علمنى أن أصنع مشيئتك
وفى آخر كل صلاة نقول سهل حياتنا
و أرشدنا إلى العمل بوصاياك
ونقول فى القداس الإلهى إهدنا إلى ملكوتك
أنا يارب كثيراً ما أسقط و أبعد عنك
وأنت تقول إرجعوا إلى فأرجع إليكم
تقول إرجعوا إلى فأرجع إليكم
وأنا أريد أن أناقش هذا الأمر معك
كيف نرجع إليك؟
كيف نرجع إليك إن لم ترجع أنت إلينا؟

ترجع إلينا لكى ترجعنا إليك
يعنى بأيهما نبدأ؟
إحنا اللى نرجع إليك
ولا إنت اللى ترجع إلينا لكى ترجعنا إليك؟
فى قصة الخروف الضال
ما كان ممكناً لهذا الخروف الضال أن يرجع إليك
أنت الذى ذهبت و بحثت عنه
ووجدته و حملته على منكبيك فرحاً
كذلك الدرهم المفقود ما كان ممكناً أن يرجع إلى كيسه
لكن إنت اللى بحثت عنه و إنت اللى أرجعته إليك
آدم الذى هرب منك و إختفى وراء الأشجار
هل كنت تقول له إرجع إلى فأرجع إليك؟
ما كان ممكناً أن يرجع إليك، أنت اللى رجعت إليه
إنت اللى بحثت عنه ورجعته
يونان الهارب منك إنت اللى رجعته
إيليا اللى هرب فى البرية
وقالك هدموا مذابحك وقتلوا أنبياءك
وبقيت أنا وحدى
إنت اللى أرجعته إليك
توما اللى شك فيك و قال
مش ممكن أؤمن بالقيامة
إلا لو حطيت صباعى فى المسامير
إنت اللى جيت له مش هو اللى رجع إليك
التلاميذ اللى خافوا وإختبأوا
إنت اللى رجعت إليهم لكى ترجعهم إليك
شاول الطرطوسى اللى كان بيضطهد الكنيسة
وكل يوم يقود رجالاً و نساءاً إلى السجن
مش هو اللى رجع إليك
إنت اللى رجعت إليه عشان ترجعه إليك
ومع ذلك بتقول إرجعوا إلى فأرجع إليكم
لأ يارب إنت اللى ترجع إلينا عشان نرجع إليك 
لوحدنا مش هنعرف نرجع
وده كلامك إنت بتقول فى 
يوحنا 15-5
بدونى لا تقدرون أن تعملوا شيئاً
إذن مش هنقدر نرجع إليك بدونك
إنت اللى ترجعنا إليك
أيضاً قلت فى المزمور
إن لم يبن الرب البيت فباطلاً تعب البناؤون
وإن لم يحرس الرب المدينة فباطلاً سهر الحارس
فإحنا إزاى هنبنى حياتنا الروحية من غيرك
إزاى هانحرس أنفسنا من هجمات الشياطين
إن لم تحرسنا أنت 
نقطة البدء تكون منك مش مننا
تقول لازم إنتم تطلبونى؟
ده عشان نطلبك
لازم نعمتك هى اللى تخلينا نطلبك
كيف تكون نقطة البدء؟
هل مهمة رجوعنا إليك هى مهمتنا إحنا
أم مهمتك إنت؟
مهمة توبتنا هل توبتنا إحنا اللى نتوب
ولا نقول كما قلت فى أرميا النبى
توبنى يارب فأتوب
أنا عايز أتوب لكنك إنت اللى تتوبنى
وبدونك لا أستطيع أن أتوب
توبنى يارب فأتوب
أرميا 31-18 

إرجعنا يارب فنرجع
إرددنا يارب إله خلاصنا
إردد يارب سبينا مثل السيول فى الجنوب
أنر بوجهك علينا فنخلص
إنت يارب بتقول
إرجعوا إلى فأرجع إليكم
وإحنا عايزين إنك إنت ترجع إلينا
لكى ترجعنا إليك
فهذا هو عملك الإلهى
هذه هى مسئوليتك الإلهية
لأنك إنت الراعى الصالح
المفروض إنك إنت ترعانا فى مواضع خضرة
وعلى ماء الراحة توردنا
وترد أنفسنا وتهدينا إلى سبل البر
حتى إن صرنا فى وادى ظل الموت
لا نخاف شراً لأنك أنت معنا

إنت بتقول يارب فى سفر حزقيال النبى
أنا أرعى غنمى وأربضها يقول السيد الرب
وأطلب الضال وأسترد المطرود
وأجبر الكسير وأعصب الجريح
هل تظن إن الضال ده يرجع لوحده
إن لم تطلبه أنت؟
إنت بتقول أنا أطلب الضال
أطلبه إذن و إسعى إليه
وإسترد المطرود
لأن المطرود مش هيقدر يجيب نفسه
وإنت اللى تجبر الكسير
وإنت اللى تعصب الجريح
يجيلك يارب واحد من أولادك
ويقولك إعطنى نصيبى من الميراث
وياخد بعضه و يمشى، تقوم تسيبه يمشى؟
أهو مشى و داق ورجع تانى
لكن فيه ناس كتير خرجوا من بيتك
وضلوا ومرجعوش وهما الغالبية
، بتقول أخلص غنمى فلا تكون بعد غنيمة
هل تظن غنمك هتقدر تخلص نفسها
إن لم تخلصها أنت؟
بتقول أقطع معهم عهد سلام
وأنزع الوحوش الرديئة من الأرض
أخلص غنمى من أفواههم
فلا تكون لهم مأكلاً
إذن أين وعودك هذه يارب أين وعودك؟
أين وعودك التى قلت فيها
ها أنا معكم كل الأيام وإلى إنقضاء الدهر

أين وعودك التى قلت فيها
إن أبواب الجحيم لن تقوى عليها؟
أين وعودك التى قلت فيها للكنيسة
هوذا على كفى نقشتك؟
و التى قلت فيها
إن نسيت الأم رضيعها أنا لا أنساكم
أين وعودك التى قلت فيها عن غنمك
فى يوحنا 10 
خرافى أنا أعطيها حياة أبدية
ولن تهلك إلى الأبد
ولا يخطفها أحد من يدى
ولا يقدر أحد أن يخطف من يد أبى
آه يارب - ها هم الخاطفون كثيرون
أين يدك القابضة
والتى خطف منها كثيرون من أولادك؟
أين ملكوتك على الأرض؟
أنظر إلى الخليقة وأين ترى ملكوتك فيها؟

تقول ما أضيق الباب
وما أكرب الطريق الذى يؤدى إلى الحياة
وقليلون هم الذين يجدونه
لماذا يارب قليلون هم الذين يجدونه
لماذا قليلون يخلصون؟
وأنت الذى تريد إن جميع الناس يخلصون
و إلى معرفة الحق يقبلون
أنت الذى قلت للآب حفظتهم فى حقك
ولم يهلك منهم أحد
نحن نكلمك يارب لأنك إله حنون
لا تشاء موت الخاطىء مثلما يرجع ويحيا
نكلمك لأنك إله قوى
تستطيع أن تنقذ فهل أنقذت الكل؟
نكلمك لأنك إله قادر
نكلمك لأنك إله متواضع تقبل الحوار معنا
نكلمك لأنك إله حكيم تخرج من الجافى حلاوة
و هوذا الجافى لا يزال جافياً
أين الإيمان على الأرض أين القداسة على الأرض؟
وها هى الإنحرافات تملأ الأرض كلها
إنحرافات إيمانية إنحرافات سلوكية
إنحرافات فكرية
وأنت يارب تبصر و تنظر
والأرض مملوءة من الفساد 
و بقى أن تعمل
أين رعايتك و أين حفظك؟
أنا أعرف أنك ترعى وتحفظ
وأعرف أيضاً أن كثيرين يشتكون
عشان كده داود بيقولك
أرنا يارب قوتك أرنا خلاصك
ورينا خلينا نشوف
لماذا يقولون أين هو الرب إلهك؟
أين يارب عمل نعمتك
أين عمل روحك القدوس
فى كورونثوس الأولى 12 
لا يستطيع أحد أن يقول أن المسيح رب
إلا بالروح القدس

أين يارب خلاصك
وأنت قد جئت لتخلص ما قد هلك
وقلت لم آت لأدين العالم
بل لكى أخلص العالم
أين عملك فى العالم الآن؟ أين روحك النارى؟
أين مواهب روحك القدوس
كما كانت تعمل فى القديم؟
وكما قلت أسكب من روحى على كل بشر
وأعطى عجائب فى السماء وعلى الأرض

أنا أعرف المشكلة

المشكلة هى حرية الإرادة التى أعطيتها لنا
فالبشر إستغلوا حرية الإرادة ضد أنفسهم
ومبدأ تكافؤ الفرص الذى أعطيته للشيطان
وإستغله الشيطان لعلاج العالم
أليس من حدود لحرية الإرادة على الأرض 
هل تترك يا رب الناس
إلى حرية إرادتهم فيهلكون أنفسهم؟
يعنى تشوف واحد يرمى روحه فى البحر ويغرق
وتقول أسيبه لحرية إرادته؟
إنسان ينتحر و يقتل نفسه
تقول هنسيبه لحرية إرادته؟
ناس بيهلكوا أنفسهم
ويروحوا جهنم بحرية إرادتهم
أتتركهم إلى حرية إرادتهم؟
يا ريتك يارب تتدخل فى حرية الإرادة
وتضبط الناس فى حرية إرادتهم
إضبطهم. أنا عارف إنك بتقول
أنا لا أريد أنا أرغمكم على عمل الخير
صحيح لا تريد أن ترغمنا
لكن ساعدنا إن إحنا نعمل الخير إرشدنا أعننا
بتقول إن لم ترجعوا وتصيروا مثل الأطفال
لا يمكن تدخلوا ملكوت السموات
ليكن .. عاملنا إذن كأطفال
الطفل يحتاج إلى من يحمله وإلى من يحتمله
فإحملنا وإحتملنا
الطفل يحتاج إلى من يرشده ومن يغذيه
إرشدنا وغذينا
الطفل يحتاج إلى من ينظفه من أوساخه
نظفنا من أوساخنا
إعتبرنا زى مريض بيت حسدا
ليس له إنسان يلقيه فى البركة
يقعد طول عمره مريض؟
أديك تدخلت و شفيته ومين غير بِركة
عاملنا كضعفاء كعاجزين كمرضى
قوتنا منك إنت
بنقول قوتى و تسبحتى هو الرب
وقد صار لى خلاصاً
إعمل فينا إذن بقوتك
تقول كم مرة أردت ولم تريدوا
طب يارب إن كنا لا نريد
هل تتركنا لعدم إرادتنا؟
 ، كنا لا نرغب فى الخلاص
هل تتركنا لعدم رغبتنا؟
بولس الرسول بيقول فى
رومية 7 
الشر الذى لست أريد إياه أفعل
إذن لست أريده أنا بل الخطية الساكنة فيا
طب هتترك ليه يارب الخطية الساكنة فينا
ده فيه آية جميلة جداً فى
فيليبى 2-13 
بيقول الله هو العامل فيكم أن تريدوا
و أن تعملوا لأجل المسرة
الله هو العامل فيكم أن تريدوا وأن تعملوا
إذن إن كنا لا نريد إجعلنا نريد
إن كنا لا نريدك إجعلنا نريدك
إن كنا لا نعمل إجعلنا نعمل
وأنت القادر.. إمنحنا هذه الإرادة
إن كنا لا نرغب فى حياة القداسة
إمنحنا هذه الرغبة كهدية مجانية من عندك
لكن لا تترك العالم إلى نفسه
إن كان العالم قد رفضك
فلا تتركه إلى رفضك
إن كان العالم لا يريدك
فلا تتركه إلى عدم إرادتك
حقاً يارب
ما موقفك من الرافضين لك؟
ما موقفك من المقاومين لك؟
ما موقفك من المدمنين على عمل الشر؟
هل تترك كل هؤلاء إلى رفضهم
وإلى مقاومتهم وإلى إدمانهم الشر؟
ما موقفك من الحالات الشاذة، الحالات الخاصة؟
الحالات المتطرفة، الحالات العاجزة؟
واحد مش قادر يوصلّك، تسيبه ما يوصلكشى؟
واحد قلبه تلفان من جوه، تسيبه لقلبه التلفان؟
ما أريد أن أقوله أخيراً
لا تتركنا يارب لأنفسنا
إعمل فينا لكى نعمل معك
أنت قلت كل غصن لا يصنع ثمراً
يقطع ويلقى فى النار
طب ده مبيعملش ثمر ليه ؟
لأن عصارة الشجرة لا تسرى فيه
إجعل يارب عصارتك تسرى فيه
وحينئذ يصنع ثمراً
نقب حوله وضع زبل
إتركه هذه السنة أيضاً

صدقنى يارب
وأنت تعلم
كثير من الساقطين يريدون القيام
ولكنهم لا يستطيعون
أقمهم إذن وعزيهم
أنظر إلى خليقتك
بإعتبار إنها خليقة ضعيفة مياله عاجزة
وأقمهم وعزيهم
أنت الكل فى الكل 
فإعمل كل شىء فى كل أحد 
ولتكن مشيئتك
_________

Comments

Popular posts from this blog

موسوعة أقوال قداسة البابا كيرلس السادس

الرب قريب لمن يدعوه إجتهد أن تكون أميناً فى عملك وإحتفظ من حيل عدو الخير _____________ كن مطمئناً جداً جداً ولا تفكر في الأمر كثيراً بل دع الأمر لمن بيده الأمر _____ ان الله يريد هذه التوبة حينما تنتصر الروح على الجسد فى فترة الصوم  وتستطيع أن تخضع الجسد وتصلُبه مع كافة اهوائه يجب أن نُقرن الصوم بالتوبة والإنسحاق والإعتراف بالخطية مثلما صام أهل نينوى ولبسوا المسوح  ورجعوا عن طرقهم الردية وعن الظلم الذى فى أيديهم _____ ان النعمة الالهية عندما ترفرف بأجنحتها على الأنسان  تطرد عنه كل كدر وحزن وقلق وتبلسم قلبه ببلسمها  الذي لا يوصف ______ سعيدة هى النفس التى تعرف ينابيع القوة ومصادر السلام الصلاة قادرة على كل شيء لأنها تُحّرك اليد التي تدير الكون  تفتح باب السماء وتجعل للمؤمنين نصيباً في جميع الخيرات ______ مهما تكاتفت الظلمات  فكل ليل الي نهار وكل ظلم الي إنهيار _______ لا يوجد شئ تحت السماء يُكّدرني أو يُزعجني لأني مُحتمى في ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مُطمّئن في أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزي

من أقوال البابا شنوده الثالث

لا تحزن ولا تتألم علي شئ في هذا العالم ________ في كل ضيقة تمر بك تذكر ثلاث كلمات طول ما ربنا موجود يبقى كله للخير وأي ضيقة مسيرها تنتهي ________ إن الضيقة سميت ضيقة لأن القلب ضاق عن أن يتسع لها اما القلب الواسع فلا يتضايق بشىء ________ ضع الله بينك وبين الضيقة فتختفى الضيقة ويبقى الله المحب ________ كن شديداً فى الضيقة لا تجعل الضيقة تحطمك إنما حطمها أنت بإيمانك إن الزجاجة إذا وقعت على صخرة لا تحطم الصخرة وإنما تتحطم الزجاجة كن إذن صخرة ________ إن الإنسان لا يكلل إلا إذا انتصر ولا ينتصر إلا إذا حارب ولا يحارب إلا إذا تعرض لضيقات تمتحن مدي روحانية حياته وثبات إرادته التابعة للمشيئة الالهي الذي هدفه هو الله يخاف أن يخطئ لئلا يغضب الله وينفصل عنه ________ ثق أنك لست وحدك  ،أنت مُحاط بمعونة إلهية وقوات سمائية تحيط بك وقديسون يشفعون فيك ________ مصر ليست وطناً نعيش فيه ولكنه وطن يعيش فينا ________ .. لا تيأس ولا تقلق اللَّه يبحث عن خلاص الخطاة الذين يقدرون والذين لا يقدرون فهو يشفق عل

طلب معونة الرب

الصلاة السهمية صلاة يسوع هى صلاة قوية جداً وسميت سهمية لأنها تنطلق الى السماء عقب صلاتك من فمك الى قلب الله كالسهم عندما تطلقه من الأرض الى السماء وهى تبدأ بعبارة يارب يسوع المسيح يارب يسوع المسيح ارحمنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح خلصنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اعنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح قوينى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح طهرنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح نقينى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح سامحنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح نجنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اغفر لى ذنوبى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح افدى نفسى من يد الهاوية انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اشفى جروحى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح اغسلنى بماء الراحة انا الخاطئ يارب يسوع المسيح بدد كل فخاخ الشيطان وانقذنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح افتح شفتى لاخبر بتسبيحك انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ارع خرافك وافتقدنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح علمنى قول الحق ودبرنى انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ثبتنى فى ايمانك انا الخاطئ يارب يسوع المسيح ادينى قوة على احتمال ال

يا يسوع تعبان

بصيت لصورتك وفهمت كلامك حسيت ان بعدى عنك هو سبب حزنك وآلآمك يا يسوع انا مستاهلش حتى اكون خدامك لكن ارجوك ارعانى  واجمعنى وسط قطيع اغنامك حتى ان كنت ضللت أنا مأقدرش على بعدك أو خصامك عارفك صابر عليا ودايما بتنور عينيا وحتى لما بسيبك بتفضل ماسك فى ايديا سامحنى ارجوك انا محتاج تضمنى وتعطف عليّ ومهما ضللت .. برضه هاتفضل انت راعيّ اخبرنى اين تربط وقت الظهيرة انا تايه ودايما افكارى مخليانى ف حيرة وعايش ف دنيا غريبة ومريرة مليانة بالقسوة وبحروب تانية كتيرة ارجوك يارب ارشدنى وارفعنى لسماك المنيرة وسامحنى على كل خطية وعلى اى افكار شريرة ________________ انا عارف ان بعشق كل حاجه تذلنى علشان شايفها بصورة تانيه صورة بتشدنى يا يسوع تعبان محتاجلك محتاج لحضنك ارجوك لا تتركنى محتاج لحنان انا عارف كل لحظه بعيده عنك مش ضمنها بس انا عايزك تقود حياتى وتستلمها وده مش معقول بترد تقول حبك ليا هايفيض فيا وهتبقى معايا فى ضلمه ونور وبقيت مذهول ويا بختى بيك اب حنين وبتبين لمسات من حبك وانا مكسور يا يسوع تعبان محتاجلك

ربي يسوع محتاجلك

في احدي الأيام  عاتبت يسوع قائلاً ربي يسوع محتاجلك أوي كلمتك كتير ومش رديت عليا فضلت اتصل بيك كتير وبرضه مردتش عليا يا يسوع قولي ليه مش بترد عليا لما بأطلبك ليه مش بتسمعني لما بأنادي عليك وبعدما انهيت صلاتي كانت المفاجأة حيث سمعت صوت يقول لأني بجوارك ولكنك لا تراني فلست منتظر منك رنة تليفون كي أتكلم معك ولكني قبل ان تفكر ان تتصل جئت ووقفت بجوارك اشعر بهمك وبحزنك وبقلقك اعرف كل شئ يدور في خيالك دون ان تقوله لي انا اباك واهتم بحياتك اكثر مما تهتم انت بها لا تخف يا حبيبي انا بجوارك اطمئنوا ايها القطيع الصغير .. اباكم قوي قوتي في الضعف تكمل بتقول أنا في محنة أنا في تجربة أنا في مشكلة أنا حاسس بضيق أنا مكتئب أنا محبط أنا يائس ومستسلم أنا مش قادر انا تعبت أنا أنتهيت ومفيش مخرج مفيش حل لمشكلتي.. انا هأفضل كده ومحدش هايساعدني وربنا مش هايمد ايده أنا صليت له كتير ومفيش مجيب مفيش رد محدش سامعني ولا حاسس بيا أنا وحيد وهأفضل وحيد وربنا مش بيحبّني عشان هو سايبني كده اتألم معظمنا بيقول الكلمات دي لما بيدّب في قلوبنا اليأس من نفسنا او من ا

سلمنا فصرنا نُحمل

سلمنا فصرنا نُحمل اعمال الرسل ١٥:٢٧ نُحمل يعنى نتشال يعنى مش هاتحط رجليك على الارض  يعنى مش هاتمشى  يعنى هاتبقى زى الطفل الصغير  اللى ابوه شايله وماشى بيه هايعدى بيك كل الامور الصعبة اللى انت مش هاتعرف تعديها لوحدك يعنى هايرافقك بس لازم تسلم للرب تسلم له الدفه بالكامل الحياة بالكامل سلمنا فصرنا نحمل -1- من المشاكل والصعاب مهما كانت المشاكل مهما كانت الصعاب الرب قادر على حملنا بمشاكلنا وظروفنا الصعبة حتى لو كانت قاسيه جدا ملهاش حل هو يقدر يحملنى ويعدينى لأنه هو اله المستحيلات لا يعثرُ عليه امر قادر على كل شئ هو الخالق العظيم امس واليوم والى الابد سلمنا فصرنا نحمل  -2- لأنه قد فتح الباب فى العهد القديم ماكنش حد بيقدر يشوف ويتكلم مع الله كان الباب اللى بينا وبينه مقفول والسبب الخطية اللى صارت فاصله بينا وبينه لكن الان الباب اتفتح بالفداء العظيم ومفيش حاجة تفصلنا عنه هو قدم لنا الدعوة تعالوا الىّ يا جميع المتعبين والثقيلى الاحمال وانا اريحكم يالا نروح له ويرفعنا ويشيل عنا ويعدى بينا ويحملنا على الاذرع الابدية سلمنا فصرنا نُحمل

اسندنى فى ضعفى

لا تتركني يا حنون أغرق في دنيا الهموم فإبليس من حولي يجول ويطرح عليا السموم أشتدت عليا التجارب فتعال وعني حارب فمن غيرك أحتمي فيه والقي كل همي عليه ما أنت عارف ضعفي بيزيد لكن بك نصري أكيد فلا تتركني وحيد وكن في دنيتي رفيق أعني يا يسوع في كل حاجاتي دعني آتي إليك في ثقة متضعة قائلاً ساعدني يا يسوع في شكوكي، وحيرتي، وتجاربي ساعدني يا يسوع في ساعات الوحدة، الارهاق والمحن ساعدني يا يسوع في فشل خططي وآمالي في خيبة أملي، في المشاكل والأحزان  ساعدني يا يسوع عندما تخيب إنتظاراتي في الأخرين  وتبقي نعمتك وحدها التي تقدر ان تعينني ساعدني يا يسوع وعندما القي بنفسى علي حبك الرقيق  كربي ومخلصي ساعدني يا يسوع وحينما اكون مريضاً  ولا استطيع ان اعمل بيدي او افكر بعقلي  ساعدني يا يسوع ودائماً ابداً، بالرغم من القلق السقطات والضعفات من كل نوع ساعدني يا يسوع  ولا تنساني ياربي القدير ها انا أتي امامك بكل ايماني اسألك ان تهبني راحة في كل متاعبي ولا تُنكرني ربي افتح بابك لأن يداك المقتدرتين تفتح وتغلق  لأنك تريد ان تعطي السكينة التي انا ارغبها ايضاً ي

أشكرك علي ظروفي

لا أعلم لماذا! لكني أشكر  لا أعلم متى! لكني أنتظر لا أعلم كيف! لكني أؤمن لست اعلم كيف ستفتح الأبواب المغلقة لكني اعلم انك تستطيع تستطيع كل شيء حقاً ان الله قادر أن يجعل القفر غدير ماء عزيزى لا تعتمد على الأمور المنظورة ولا على الحسابات البشرية ولا تنظر حتى إلى ناموس الطبيعة فالله قادر ان يغير الناموس الذى اوجده لقد قال لإبراهيم يكون لسارة ابن كيف يكون هذا وقد كان إبراهيم وسارة شيخين ؟ الجواب: هل يستحيل على الرب شئ ؟ لقد رأى بطرس الرب ماشياً على الماء فقال له:  مرني أن آتي إليك ومشى بطرس على الماء هذا هو  ما نحتاج اليه ، ان نسير بالإيمان فوق المياه متخطين كل الظروف الصعبة والمتغيرة مثبتين النظر على شخصه الكريم ان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله والمستحيل أمامنا هو يسير فى عينيه فنهتف قد علمت انك تستطيع كل شئ ولا يعسر عليك امر صباح الخير والفرح بالهنا القادر على كل شئ ❤️❤️❤️   -١- أشكرك علي ظروفي دي وعودك ب تنسيني خوفي و بتطمني ع الآتي يارب ضامن فيك حياتي - القرار - و مسلم ليك أمري أنت

قرر لنا سلامك

لست تعلم أنت الآن ما أنا أصنع  ولكنك ستفهم فيما بعد " فقط " انتظر الرب تمر بنا أوقات .. يضيق الطريق ،يعم الظلام .. تُغلق الأبواب ، ويشعر كل منا بالخوف والوحدة وينتابنا القلق وتتملكنا الحيرة ويدخلنا الشك حينما نجد الحياة وأحداثها تمضي بنا في طريق معاكس تماماً لوعود الله وحبه الذي تذوقناه ،وكأن الله قد حجب وجهه عنا وكأن الله قد نسي وعوده لنا فتصرخ كل نفس في مرارة ومذلة يارب لماذا تقف بعيداً؟ لماذا تختفي في أزمنة الضيق؟ إلى متى يارب تنساني كل النسيان؟ إلى متى تحجب وجهك عني؟ يارب ما أكثر مضايقي كثيرون قائمون عليّ كثيرون يقولون لنفسي ليس له خلاص بإلهه ونصرخ في عدم إيمان والحسرة تملأ قلوبنا ليتك تستجيب لنا في وقت طلبتنا فيأتينا صوت الله وقلبه يفيض نحونا بالحب العجيب والشفقة على ضعف طبيعتنا وقلة صبرنا دعني أعرض عليك ثلاث أمور هامة تطمئن قلوبنا وتهدئ خواطر أفكارنا لتمضي سفينة حياتنا في اطمئنان وسلام مهما عبر بنا من أحداث أولا: لا تنسى لا تنسى أن إلهنا قادر قادر أن يُخلص إلى التمام قادر أن يحفظن